بخشنامه شماره : 59630 / 10464 / 4 / 30

موضوع : مالیات متولی و ناظرین موقوفات

تاریخ : 08 / 11 / 1373

نظر به اینکه در مورد موقوفاتی که به موجب وقف نامه اشخاصی به عنوان متولی و ناظر تعیین و به منظور جبران زحماتی که آن ها در حسن اداره موقوفه متقبل می شوند قسمتی از درآمد موقوفه تحت عنوان حق التولیه و حق النظاره به آنها اختصاص داده می شود.

درآمد مذکور با توجه به تبصره 2 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه 66 و اصلاحیه بعدی آن مشمول معافیت مالیاتی مربوط به موقوفات نبوده و چنانچه متولی و ناظر موقوفات اشخاص حقیقی باشند درآمدی که بابت حق التولیه و حق النظاره مزبور تحصیل می نمایند مشمول حکم کلی ماده 93 قانون مالیات های مستقیم خواهد بود و از طرفی چون اشخاص مذکور در عداد مشمولین ماده 96 ق .م .م . نیستند درصورتی که بابت درآمد های موصوف شخصا دفاتر قانونی نگهداری نکرده باشند، درآمد مشمول مالیات هر سال آنها باید از طریق اعمال ضریب به دریافتی سالانه آن ها تعیین و با رعایت معافیت موضوع ماده 101 ، نسبت به محاسبه مالیات به نرخ ماده 131 اقدام لازم به عمل آید بنابراین لازم است حوزه های مالیاتی مربوطه مطابق مقررات فعلی درمورد محاسبه درآمد مشمول مالیات اشخاص مذکور در فوق اقدام نمایند. 

مفاد این بخشنامه درجلسه مورخ 25 / 10 / ۱۳73 هیات عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح و با اکثریت آراء مورد تائید قرارگرفته است.

مواد مرتبط