رای شورای عالی مالیاتی شماره : 7 - 201

موضوع : تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء

تاریخ : 18 / 06 / 1393

نظر به اینکه در خصوص نحوه برخورد مالیاتی و اتخاذ تصمیم در مورد تهاتر حساب سود و زیان انباشته با حساب جاری شرکاء در صورت های مالی و یا گزارش­های حسابرسی مالیاتی در شعب شورای عالی مالیاتی رویه های مختلفی اتخاذ گردیده لذا به منظور رویه واحد موضوع در اجرای ماده 258 قانون مالیات های مستقیم و حسب ارجاع رییس محترم شورای عالی مالیاتی در هیات عمومی مطرح و پس از شور و تبادل نظر به شرح آتی مبادرت به صدور رای می شود.

 

نظر اکثریت :

با توجه به تفکیک شخصیت شرکت و صاحبان سهام و در نظر گرفتن اینکه افزایش حقوق صاحبان سهام ( به جز از محل ­آورده ­ها ) به ­عنوان ­درآمد تلقی می­شود، لذا تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء درآمد محسوب و می­ بایستی در صورت سود و زیان به عنوان درآمد شناسایی گردد. از این رو مطالبه مالیات از این بابت با رعایت مفاد مواد 128، 105 و بند 12 ماده 148 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحات بعدی آن وفق مقررات قانونی خواهد بود.

 

محمدعلی­ تراب­ زاده – امیرحسن­علی حکیم – غلامعلی آبائی – علی­محمد بصیرت – محسن توکلی – سعید آسترکی – رضا جنانی – محمدتقی رضائیان

 

نظر اقلیت :

تقبل زیان انباشته از سوی صاحبان سرمایه از طریق کاهش مطالبات حال شده شرکا یا سهامداران و یا آورده نقدی و غیرنقدی آن ها مندرج در حساب جاری شرکا یا هر حساب دیگر هیچگونه منافعی برای شرکت ایجاد نمی­نماید تا به عنوان درآمد مشمول مالیات شرکت تلقی شود. لذا اقلیت عبارت تهاتر در متن را مناسب ندانسته و رویه فوق ­الذکر را مشمول مالیات نمی داند.

 

محسن ابراهیمی

این رای به موجب دادنامه 348 مورخ 20 / 04 / 1396 هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردید.دادنامه مذکور طی بخشنامه 67 / 96 / 200 مورخ 11 / 05 / 1396 ارسال گردید.

مواد مرتبط