بخشنامه شماره : 20636 / 210 / د

موضوع : ارسال آیین‌ نامه اجرایی موضوع تبصره 5 ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400

تاریخ : 30 / 03 / 1403

پیرو بخشنامه­ های شماره 84 / 94 / 200 مورخ 24 / 8 / 1394 و شماره 93 / 93 / 200 مورخ 24 / 8 / 1393، به پیوست تصویر نامه شماره 84865 / 11 مورخ 23 / 6 / 1395 معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور منضم به فهرست اطلاعات 2028 شرکت و موسسه دانش بنیان، ابلاغ می گردد، همچنین مصادیق فعالیت های دانش بنیان مربوط به شرکت­ها و موسسات مزبور که در سال 1394 از سوی کارگروه مذکور تایید شده اند، در سامانه اشخاص حقوقی­ بخش ­استعلام­ ها قابل مشاهده­ و دسترسی می­باشد.

بنابراین معافیت موضوع ماده 3 قانون مزبور با رعایت سایر مقررات آیین نامه اجرایی موضوع ماده 13 قانون یادشده و نیز دستورالعمل اجرایی ماده 22 آیین نامه اجرایی مذکور به شرح زیر قابل اعمال است :

 

1 – معافیت مورد نظر صرفا از تاریخ صدور مجوز تا پایان مدت اعتبار مجوز صادره ( مندرج در فهرست پیوستی ) قابل اعمال خواهد بود. 

بدیهی است نظر به اینکه معافیت مذکور درصورت تمدید مجوز تا 15 سال از تاریخ صدور مجوز قابل ­اعمال می باشد، مراتب در صورت اعلام کارگروه مذکور اعلام خواهد شد.

2 – معافیت مذکور صرفا در‌خصوص فعالیت‌­های یاد شده و قابل دسترس و مشاهده در سامانه اشخاص حقوقی بوده و سایر فعالیت‌­های آنان با رعایت مقررات مشمول مالیات می ­باشد.

3 – عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود وزیان در دوره معافیت، موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهدشد.[1]

4 – درآمدهای کتمان شده مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی مورد نظر نخواهد بود.

 

لازم به یادآوری است، اعمال معافیت موضوع ماده 3 قانون مذکور نسبت به درآمد ناشی از فعالیت های دانش بنیان مطابق مصادیق ذکر شده در فهرست ارسالی از سوی کارگروه مزبور مانع از اعمال معافیت موضوع ماده 9 قانون یاد شده در خصوص واحد های فناوری ( پژوهشی و فناوری و مهندسی ) مستقر در پارک های علم و فناوری از تاریخ‌ صدور مجوز توسط مدیریت ( رئیس ) پارک و نسبت به درآمد های حاصل از فعالیت های­ مذکور در مجوزکه صرفا در پارک ­های­ علم و فناوری ­تحقق می­یابد نخواهد بود.

ضمنا همانگونه که در بخشنامه ­های صدرالاشاره تاکید گردیده است، نظر به اهمیت موضوع و لزوم بررسی تخصصی پرونده­ های مالیاتی شرکت ­ها و موسسات دانش بنیان، مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی رسیدگی و تشخیص پرونده های مالیاتی شرکت های مزبور را به گروه های رسیدگی متشکل از ماموران مالیاتی دارای تخصص در این خصوص محول نموده تا به صورت گروهی و متمرکز مورد رسیدگی و تشخیص قرار گیرند و اسامی گروه های رسیدگی را به دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی اعلام نمایند.

همچنین شایسته است، ادارات امورمالیاتی شهر و استان تهران در احاله رسیدگی پرونده مالیاتی شرکت­ ها و موسسات دانش بنیان به گروه رسیدگی ذیربط، محل اقامتگاه قانونی شرکت ها و موسسات مورد اشاره را مدنظر قرار دهند.

 

 

سید کامل تقوی نژاد

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

مواد مرتبط