* موضوع : مالیات حقوق استفاده کنندگان از اتومبیل

بخشنامه شماره : 29300 / 2397 / 211

تاریخ : 02 / 06 / 1382

ضمن ارسال تصویر تصویب نامه شماره 18298 / ت 27840 هـ مورخ 9 / 4 / 1382 هیات محترم وزیران در خصوص اصلاح بعضی از موارد آیین نامه چگونگی استفاده از اتومبیل های دولتی و واگذاری امور نقلیه دستگاه های دولتی به بخش غیر دولتی، موضوع تصویب نامه شماره 59590 / ت 351 هـ مورخ 15 / 12 / 1372 ، در خصوص انواع خودرو های دولتی مصوبه مزبور و چگونگی اعمال بند ( ب ) تبصره ماده 83 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه های بعدی آن مراتب ذیل یادآور می گردد.

1 – طبق بند ( ب ) تبصره ماده 83 قانون یاد شده، اتومبیل اختصاصی با راننده معادل ده درصد ( 10 % ) و بدون راننده معادل پنج درصد ( 5 % ) حقوق و مزایای مستمر نقدی ( به استثنای مزایای نقدی معاف ماده 91 قانون ) درماه پس از کسر وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می شود به عنوان درآمد غیر نقدی کارمند مشمول مالیات حقوق خواهد بود.

2 – طبق ماده 3 آئین نامه فوق الذکر، کلیه خودروهای دستگاههای دولتی به استثنای خودروهای خدمات اختصاصی و تشریفاتی، خودروهای خدمات عمومی محسوب می شوند. بنابراین مشمول بند ( ب ) ماده 83 قانون مالیات های مستقیم نخواهد بود.

3 – خودروهای اختصاصی که با توجه به ضرورت ارائه خدمت، نوع و حساسیت شغل یا اهمیت 3 زیاد یا حجم بالای کار و انجام وظایف به موقع و پرهیز از ایجاد وقفه در امور با تائید بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط در اختیار کارکنان قرار می گیرد و با عنایت مفهوم واگذاری اتومبیل اختصاصی ( چگونگی استفاده از آن با تشخیص استفاده کننده است ) که در حقیقت عبارت از واگذاری حق انتفاع به طور مطلق می باشد که در این صورت شخصی که خودرو با این شرایط در اختیار داشته باشد بدون قید و حصری در مدت معینی همانند مال متعلق به خود محق به بهره برداری از آن خواهد بود.

حال آنکه خودرو های دولتی را نمی توان با چنین تسهیلات و فارغ از قیود در مقررات اموال دولتی در اختیار ماموران کشور قرار داد بلکه با توجه به مفاد لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیل های دولتی … مصوب 1358 شورای اسلامی و آئین نامه شماره 59590 / ت / 351 هـ مورخ 15 / 12 / 1372 و اصلاحیه اخیر پیوست و دیگر مقررات مربوط، اصولا واگذاری خودرو به ماموران به لحاظ موارد ذکر شده در صدر این بند صورت می پذیرد به منزله خودرو خدمت شناخته شده و از مصادیق بند ( ب ) تبصره ماده 83 قانون مالیات های مستقیم نخواهد بود.

4 – در خصوص سایر کارکنان حقوق بگیر ( بخش خصوصی ) استفاده از خودرو اختصاصی به عنوان یک نوع مزایای غیر نقدی محسوب گردیده می بایست با در نظر گرفتن سایر مزایای غیر نقدی ( مستمر وغیر مستمر ) حقوق بگیر حداکثر تا سقف معادل دو دوازدهم معافیت سالانه موضوع ماده 84 اصلاحی در سال به استناد بند 13 ماده 91 قانون مذکور پرداخت مالیات معاف و مازاد آن طبق مقررات مربوط مشمول مالیات خواهد بود.

ضمنا : در آمدهای غیر نقدی موضوع بندهای اصلاحی 8 و 11 ماده 91 قانون طبق مقررات مربوط کلا از پرداخت مالیات حقوق معاف است.

مواد مرتبط