مقالات

نامه تغییر شرکا در پرونده مالیاتی

شریک در یک شرکت یا کسب و کار معمولاً به عنوان صاحب سهم و مالکیت فعالیت می‌کند و تأثیر بسزایی در مالیات خواهد داشت.

در بسیاری از موارد، شرکا در یک کسب و کار یا فعالیت اقتصادی، می‌توانند سود به دست آمده را به عنوان درآمد خود در نظر بگیرند؛ به این معنی که سود و زیان‌ به دست آمده به صورت مستقیم به شرکا و مطابق با سهم آن‌ها تخصیص می یابد.

ثبت نام مالیاتی پرونده های مشارکتی :

جهت ثبت نام مالیاتی پرونده های مشارکتی، پس از ورود به سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی به نشانی tax.gov.ir و انتخاب پرونده مالیاتی مورد نظر از لیست پرونده های الکترونیکی نشان داده شده و وارد کردن ” شماره ملی “، گزینه ای تحت عنوان ” نوع ثبت نام ” وجود دارد که دارای دو حالت است : ” ثبت نام انفرادی ” که مربوط به اشخاصی است که شریک اقتصادی برای کسب و کار خود ندارند و گزینه ” فعالیت های مشارکتی ” که وجود حداقل یک شریک برای آن نیاز است تا فعالیت شما به عنوان فعالیت مشارکتی لحاظ شود و مودی مشمول، جهت ثبت نام موظف است آن را انتخاب نماید.

سپس با ورود ” کد پستی ” و ” شماره موبایل ” در کادر مربوطه و درج ” کلمه امنیتی “، کد فعالسازی به شماره موبایل همراهی که در سامانه ثبت نام مالیاتی ثبت شده است ارسال خواهد شد.

سپس اطلاعاتی مانند ” نام کشور”، ” شماره ملی “، ” تاریخ تولد ” و ” درصد سهام و شراکت ” نیاز است تا وارد شود.

برای گزینه ” درصد سهام و شراکت “، اگر قبلا در نوع فعالیت خود گزینه ” انفرادی ” را انتخاب کرده باشید، به صورت پیش فرض ۱۰۰ درصد لحاظ می شود و اگر مودی دارای شریک باشد و در قسمت اطلاعات اولیه فعالیت مشارکتی انتخاب شود، در این جا گزینه “درصد سهام و مشارکت ” روشن است و می توان درصد شراکت را انتخاب کرد.

در صفحه پیش رو، وارد قسمتی می شوید که به صورت سیستمی اطلاعات مودی را نشان می دهد.

با انتخاب گزینه ” صفحه نخست ” می توان برای تکمیل سایر اطلاعات اقدام کرد.

در پایین صفحه باز شده، نواقص پرونده نشان داده می شود که برای تکمیل آن ها می توان روی هر کدام کلیک کرد.

در بخش” اطلاعات اولیه “، گزینه ” مشاغل انفرادی ” را مشاهده می کنید که برخی شغل هایی را که مد نظر سازمان مالیاتی است در آن درج شده است؛ حال اگر فعالیت مودی جزو این دسته باشد، از گزینه مربوطه استفاده می کند و اگر نباشد، گزینه ” سایر ” را انتخاب می کند.

سپس می توان اطلاعات وارد شده را با کلیک بر روی گزینه ” تایید ” کامل کرد و پس از تطابق فرم تاییدیه ای که نمایش داده می شود و کلیک بر روی گزینه ” تایید اطلاعات ” و دریافت کد رهگیری، این فرآیند را به اتمام رساند.

لطفا جهت تکمیل اطلاعات خود روی سامانه ثبت نام مالیاتی کلیک کنید تا کامل با فرآیند پیش ثبت نام و ثبت نام مالیاتی آشنا شوید.

در ادامه پس از تکمیل فرآیند پیش ثبت نام مالیاتی در سامانه tax.gov.ir، و کلیک بر روی گزینه ” ورود به ثبت نام “، پیامکی حاوی نام کاربری و کلمه عبور برای شما ارسال می شود و پس از وارد کردن آن و کلمه امنیتی، وارد پنل کاربری یا صفحه مربوط به پرونده الکترونیکی مالیاتی خود می شوید.

در قسمت چپ صفحه موارد ناقص در پرونده نمایش داده می شود که با زدن گزینه ” نمایش و ویرایش اطلاعات ” وارد صفحه جدیدی می شوید که در بالای آن ۶ تب وجود دارد و هر کدام مربوط به بخشی از فعالیت های مودی می شود و یکی از این گزینه ها، ” شرکا ” است.

نکات اظهارنامه های مشارکتی :

در صورتی که در زمان ثبت نام پرونده مالیاتی خود، نوع ثبت نام را ” انفرادی ” انتخاب کرده باشید، نمی توانید شریک اضافه کنید، اما اگر پرونده ای باشد که به صورت فعالیت مشارکتی فعالیت دارد، لازم است اطلاعات هر کدام از شرکا در اظهارنامه مالیاتی مربوطه وارد شود.

طبق ماده ۴۳ آییننامه ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم، پرونده های مشارکتی، یک مودی محسوب می شوند و یک اظهارنامه مشارکتی ارسال می کنند.

همچنین مفاد تبصره ماده ۱۰۰ صاحبان مشاغل برای پرونده های مشارکتی نیز قابل انجام است و در صورتی که درآمد کل واحدی که مودیان مالیاتی در آن کار می کنند کمتر از حد نصاب تبصره ماده ۱۰۰ هر سال باشد، می شود برای آنها از تبصره ماده ۱۰۰ صاحبان مشاغل استفاده کرد.

همچنین لازم است بدانید برگه تشخیص مالیاتی در فعالیت های مشارکتی برای هر شریک به نسبت شراکت آن ها صادر می شود.

درباره جرائم و مالیات های تکلیفی و مشارکتی نیز هر دو شریک تکلیف بر عهده دارند، یعنی اگر مثلا شرکا گزارش معاملات فصلی ارسال نکنند، کل شرکا در قبال جرائم آن مسئولیت دارند.

در ابلاغ اوراق مشارکت به صورت فیزیکی یا الکترونیکی نیز ابلاغ به هر شریک، در حکم ابلاغ به کلیه شرکا است، یعنی اگر یکی از شرکا برگه ابلاغ را دریافت کند، انگار به همه آن ها ابلاغ صورت گرفته است.

معافیت مالیاتی شرکا به صورت زوج :

اهمیت اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل از این جهت است که آن ها معافیت سالیانه دارند و شرط استفاده از آن، ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر و ارائه دفاتر قانونی و اسناد و مدارک است، البته مشاغل گروه دوم تکلیف ارائه دفاتر قانونی را ندارند و فقط گروه اول ملزم به ارائه آن هستند.

طبق ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم، شرکایی که با هم رابطه زوجیت دارند، از لحاظ استفاده از معافیت، در حکم یک شریک تلقی و معافیت مقرر به زوج اعطا می گردد، اما در مشارکت مدنی حداکثر ۲ معافیت می توان استفاده کرد که به صورت مساوی بین شرکا تقسیم خواهد شد.

بنابراین به مودیانی که به صورت مشارکتی فعالیت می کنند، حداکثر دو معافیت تعلق می گیرد، یعنی در صورتی که دو مودی با یکدیگر شریک باشند، می توانند حداکثر از ۲ معافیت سالانه مشاغل استفاده کنند؛ اما یک استثنا وجود دارد که اگر شرکا رابطه زوجیت با یکدیگر داشته باشند و زن و شوهر باشند، فقط یک معافیت و آن هم تنها به مرد داده خواهد شد!

فایل کاربردی نامه تغییر شرکا در پرونده مالیاتی :

با توجه به توضیحات بالا و لزوم اضافه کردن، حذف و یا هر تغییری در پرونده های مالیاتی که به صورت فعالیت های مشارکتی فعالیت دارند، در صورت هرگونه درخواست مبنی بر موارد ذکر شده، می توانید در این قسمت با دانلود فایل کاربردی نامه تغییر شرکا در پرونده مالیاتی پس از پر کردن اطلاعات شخصی خود، آن را به اداره مالیاتی محل خود تحویل دهید.