مقالات

نامه اعتراض به برگه مطالبه ارزش افزوده

در خصوص مبحث برگه مطالبه ارزش افزوده، مهم ترین موضوعات مربوط به آن ذیل مبحث حسابرسی مالیاتی قرار می گیرد. حسابرسی مالیاتی عبارت است از فرآیند صحت سنجی و تطابق ابرازات مودی با اسناد و مدارک و قوانین و مقررات مالیاتی در راستای محاسبه ماخذ مالیاتی.

محاسبه ماخذ مالیاتی از آن جهت دارای اهمیت است که ضرب در نرخ مالیاتی مربوطه شود و سازمان مالیاتی بتواند مبلغ مالیات را مطالبه کند و اساسا هدف مامور مالیاتی از رسیدگی مالیاتی همین است.

این به این معنی است که بعد از این که مودی اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کرد، سازمان مالیاتی نسبت به بررسی و احراز اصالت اظهارنامه مودی و اسناد و مدارک او فرآیند رسیدگی را آغاز می کند.

اما آیا اداره امور مالیاتی برای رسیدگی به مودی و حسابرسی مالیاتی محدودیت زمانی دارد یا نه؟

طبق مواد ۱۵۶ و ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم بله، محدودیت زمانی وجود دارد و به طور کلی ۳ حالت وجود دارد :

حالت اول رسیدگی و مطالبه مالیات بدون محدودیت زمانی است؛ یعنی مرور زمان مالیاتی ندارد و به طور کلی مالیات های بر دارایی مرور زمان مالیاتی ندارند، مانند مالیات ارث، مالیات حق تمبر، مالیات خانه ها و خودروهای لوکس و … و هر زمان اداره مالیات بخواهد می تواند رسیدگی کند. همچنین از دیگر مالیات های مهمی که مشمول مرور زمان نیست، می توان مالیات بر ارزش افزوده را نام برد.

در حالت دوم مهلت رسیدگی یک ساله است؛ به این صورت که مالیات های بر درآمدی که اظهارنامه آن ها در موعد مقرر تسلیم شده است، مثل مالیات مشاغل، مالیات اشخاص حقوقی و … اگر اظهارنامه در موعد مقرر ارسال شود، رسیدگی یک ساله خواهد بود و این مهلت برای اشخاص حقوقی طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی و برای صاحبان مشاغل طبق ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم تا پایان خرداد سال بعد خواهد بود.

در حالت سوم نیز این مرور زمان مالیاتی ۵ سال از تاریخ انقضای مهلت پرداخت مالیات است؛ حال لازم است بدانیم چه مواردی مرور زمان ۵ ساله دارند؟

۱ – عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر

۲ – کتمان درآمد یا کتمان فعالیت

۳ – مالیات هایی که در زمان پرداخت نیاز به اظهارنامه ندارند.

۴ – جرائم مالیاتی

بعد ارسال اظهارنامه مالیاتی، اولین اتفاقی که می افتد، تماس جهت دریافت برگه دعوت اسناد و مدارک است که گاهی از طریق پیامک نیز اطلاع رسانی می شود.

سپس از زمانی که مودی برگه دعوت را می گیرد و برای ابلاغ برگه دعوت اسناد و مدارک به اداره مراجعه می کند تا زمانی که رسیدگی مالیاتی انجام شود، حداقل ۷ و حداکثر ۱۵ روز زمان وجود دارد که با درخواست کتبی مودی، این مهلت حداکثر تا ۲۵ روز می تواند به طول بی انجامد. در نتیجه تاریخ روز رسیدگی تعیین می شود.

در برگه دعوت اسناد و مدارک، مشخصات مودی و سایر موارد نوشته می شود که برای مثال ” در روز … و مورخ … برای رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک مربوط به سال عملکرد سال …. مراجعه خواهد شد ” و در ذیل آن اطلاعات مودی و مامور مالیاتی نوشته خواهد شد.

بنابراین برگه ای مشابه چیزی که مطرح شد، به مودی ابلاغ می شود و در آن، روز رسیدگی تعیین می شود.

بعد از ابلاغ برگه دعوت، نوع حسابرسی مالیاتی مشخص می شود.

به طور کلی ۴ نوع رسیدگی یا حسابرسی مالیاتی وجود دارد :

نوع اول حسابرسی اداری؛ یعنی حسابرسی که در محل اداره امور مالیاتی انجام می شود و مودی اسناد و مدارک لازم را برای رسیدگی می برد.

حالت دوم حسابرسی میدانی؛ یعنی حسابرسی که در محل شرکت یا کسب و کار است.

لازم است بدانید مودی در حسابرسی اداری و میدانی، از حسابرسی باخبر است.

علاوه بر حسابرسی اداری و میدانی، دو نوع حسابرسی دیگر نیز وجود دارد :

حسابرسی بازرسی؛ که مانند تحقیقات قبل از خواستگاری است و به این صورت است که ممیز می خواهد بداند محل فعالیت مودی کجاست؟ مودی چقدر فعالیت دارد؟ و … در نتیجه مودی متوجه این نوع حسابرسی نمی شود.

حسابرسی بازبینی؛ مانند VAR در فوتبال است. همان طور که می دانید در فوتبال وقتی صحنه مشکوک به خطا یا گلی رخ می دهد، فیلم آن لحظه را می توان مجدد چک و بازبینی کرد که دقیقا چه اتفاقی افتاده است و این اتفاق دقیقا در رسیدگی مالیاتی نیز می تواند رخ دهد.

نکته قابل توجه در این ۴ نوع حسابرسی مالیاتی این است که خروجی حسابرسی اداری و میدانی، برگه تشخیص مالیاتی یا برگه مطالبه ارزش افزوده است و در نهایت مبلغ مالیات تعیین می شود، اما در حسابرسی بازرسی و بازبینی، قرار نیست مبلغ مالیاتی تعیین شود، ولی خروجی آن را می توان گزارش حسابرسی دانست که ممکن است تغییراتی در حسابرسی به وجود آورد.

همچنین حسابرسی بازبینی بعد از حسابرسی اصلی یعنی حسابرسی اداری یا میدانی است و در آن گروه ممیزین مالیاتی صحت رسیدگی اولیه را چک می کنند و مودی متوجه آن نمی شود؛ مگر حالتی که منجر به صدور برگه متمم شود، تنها در صورتی که اشتباهی در رسیدگی رخ داده باشد.

بعد از فرآیند رسیدگی مالیاتی، در نهایت درآمد مشمول مالیات یا ماخذ مالیات تعیین می شود و برگه تشخیص مالیاتی یا برگه مطالبه ارزش افزوده را خواهیم داشت که در کارتابل سامانه مالیاتی قرار می گیرد. پس خروجی فرآیند رسیدگی مالیاتی را می توان برگه ای به عنوان برگه تشخیص مالیاتی یا برگه مطالبه ارزش افزوده دانست.

در برگه تشخیص درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت ها و نرخ صفر، مبلغ معافیت ها و نرخ صفر، مانده مشمول مالیات ذکر شده است و پس از ضرب این عدد در نرخ مالیاتی مذکور، میزان مالیات مودی به دست خواهد آمد.

ابلاغ برگه تشخیص مالیاتی یا برگه مطالبه ارزش افزوده ۲ حالت دارد :

۱ – ابلاغ اگر واقعی باشد، مودی از تاریخ ابلاغ ۳۰ روز مهلت اعتراض به برگه تشخیص یا برگه مطالبه ارزش افزوده را دارد و توجه داشته باشید روز ابلاغ و روز اعتراض جزو مهلت ۳۰ روزه محسوب نمی گردد.

در این حالت اگر اعتراض ظرف مهلت مقرر انجام شود، پرونده به مرحله توافق با ممیز کل مالیاتی موضوع ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم ارجاع داده می شود.

و اگر عدم اعتراض ظرف مهلت ۳۰ روزه صورت گیرد، موجب قطعی شدن برگه تشخیص یا برگه مطالبه ارزش افزوده می شود.

۲ – اگر ابلاغ قانونی باشد که معمولا مودی متوجه آن نمی شود :

در صورت عدم اعتراض ظرف مهلت مقرر، مودی در حکم معترض شناخته شده و پرونده مستقیما به هیات بدوی احاله می گردد.

با توجه به توضیحات بالا، فرآیند اعتراض به برگه مطالبه ارزش افزوده را می توان در نامه ای همانند فایل کاربردی نامه اعتراض به برگه مطالبه ارزش افزوده خلاصه کرد که توسط تیم خبره و باتجربه حسابدانان در اختیار شما دانش پذیر گرامی به شرح زیر قرار گرفته است.

شما خواننده محترم می توانید با دانلود این فایل و وارد کردن اطلاعات مختص خود، با خیال راحت آن را به اداره مالیاتی ارائه کنید.