مقالات

نامه اعتراض به برگ تشخیص

بحث دادرسی مالیاتی که در حوزه مالیات از سر فصل های اصلی محسوب می شود دارای جزئیات مهمی به شرح زیر خواهد بود:

ما در فرآیند رسیدگی مالیاتی که درباره آن در سایت حسابدانان و قسمت های مختلف آن صحبت کردیم، تعریف رسیدگی و حالات مختلف آن را گفتیم.

خروجی فرآیند رسیدگی یا همان حسابرسی مالیاتی، برگه تشخیص مالیاتی یا برگه مطالبه و یا در مواقع بسیار نادر برگ قطعی است و همان طور که می دانید، هدف رسیدگی مالیاتی، تعیین درآمد مشمول مالیات و در نتیجه تعیین مبلغ مالیات است که این مبلغ در برگه تشخیص در مالیات های بر درآمد، برگه مطالبه در جرائم و یا ارزش افزوده، و یا اگر درآمدی که مودی ابراز کرده است مورد پذیرش او قرار بگیرد برگه قطعی درج می شود.

دقیقا از این جا و از همین مرحله وارد فرآیند دادرسی مالیاتی می شویم؛ به این صورت که زمانی که برگه تشخیص مالیاتی صادر می شود، به مودی ابلاغ می شود که خود مبحث ابلاغ دارای فصلی جداگانه و شامل ماده ۲۰۳ تا ۲۰۹ قانون مالیات های مستقیم است.

ابلاغ دارای دو حالت کلی است: ابلاغ الکترونیکی و ابلاغ فیزیکی. همچنین در دسته بندی دیگر و از نظر ماهیت، ابلاغ قانونی و ابلاغ واقعی وجود دارد. توضیحات مربوط به بحث ابلاغ را می توانید در پادکست ابلاغ الکترونیکی بشنوید.

نهایتا برگه تشخیص مالیاتی از یکی از حالاتی که در ابلاغ وجود دارد و گفته شد، به مودی رسانده می شود و در نتیجه آن ۳ حالت زیر رخ می دهد:

حالت اول پذیرش برگه تشخیص مالیاتی توسط مودی است؛ یعنی مودی به اداره مالیاتی مراجعه می کند و اعلام می کند برگه تشخیص صادر شده را قبول دارد و سپس طی نامه ای که به آن نامه تمکین می گویند عدم اعتراض خود را ارائه می دهد و برگه تشخیص مالیاتی را قبول می کند و در نتیجه آن برگه تشخیص مالیاتی، قطعی می شود.

حالت دوم اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ مودی است، یعنی اگر مودی به برگه تشخیص مالیاتی خود اعتراض داشته باشد، ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن فرصت دارد اعتراض کند که می توان این نتیجه را گرفت که به طور کلی مهلت اعتراض  به برگه تشخیص مالیاتی ۳۰ روز است.

حالت سوم عدم اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی ظرف مدت ۳۰ روز است و در این حالت مشخص نیست مودی اعتراض دارد یا خیر.

تفاوت حالت اول و سوم در این است که در حالت سوم مودی هیچ واکنشی ندارد و اعتراضی نمی کند.

بنابراین ما این ۳ حالت را بعد از ابلاغ برگه تشخیص خواهیم داشت.

نکته مهمی که در حالت دومی که ذکر شد وجود دارد، این است که بدانید روز ابلاغ برگه تشخیص و روز اعتراض به برگه تشخیص، جزو مهلت ۳۰ روزه محاسبه نمی گردد.

اگر فرض کنید در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ابلاغ صورت بگیرد، بدون در نظر گرفتن این روز، مهلت اعتراض به برگه تشخیص از ۱۸ بهمن ماه شروع می شود و این ۳۰ روز مصادف با ۱۸ اسفند ماه خواهد بود. همچنین اگر پرداختی مودی در روز ۱۹ اسفند ماه باشد، کاملا مورد قبول خواهد بود، چرا که روز ابلاغ و روز پرداخت، جزو این مهلت محسوب نمی شود. به عبارت ساده تر انگار ۳۲ روز جهت اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی وقت دارید و پس از آن وارد فرآیند دادرسی مالیاتی خواهید شد.

همچنین در خصوص حالت سوم که عدم اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی ظرف مدت ۳۰ روز است، دو حالت به وجود می آید؛ در حالت اول ابلاغ به صورت واقعی صورت گرفته است و مودی اعتراض نکرده است و در این حالت برگه تشخیص یا برگه مطالبه قطعی می شود.

و در حالت دوم اگر ابلاغ قانونی بوده باشد، دیگر قطعی نمی شود و اگر ظرف مدت ۳۰ روز اعتراض نکنیم، مودی در حکم معترض شناخته شده و پرونده به هیات بدوی احاله می گردد و باعث نمی شود برگه تشخیص قطعی شود. در این حالت مرحله توافق با ممیز کل را نداریم و پرونده مورد نظر مستقیم به هیات بدوی انتقال خواهد یافت.

علاوه بر حالات بالا و پس از وقوع یکی از آن ها و در یک جمع بندی کلی، اگر مودی ظرف مهلت مقرر اعتراض خود به برگه تشخیص و یا برگه مطالبه را ثبت کند، وارد فرآیند دادرسی مالیاتی می شود.

دادرسی مالیاتی به زبان ساده فرآیند رفع و حل اختلاف بین مودی و سازمان مالیاتی است که این اختلاف می تواند به دلایل مختلفی مانند معافیت ها، مشوق ها، عدم رعایت شکلی و اجرای احکام و … باشد.

بنابراین لازم است بدانید اختلاف بین مودی و اداره مالیاتی همیشه بر سر مبلغ مالیات نیست و لزوما موضوع دعاوی و پرونده های مالیاتی که به مراجع مختلف می رود، مبلغ یا درآمد مشمول مالیات نیست؛ البته در عمده مواقع همین طور است، ولی گاهی دلایل دیگری نیز وجود دارد.

با توضیحات بالا می توان آغاز فرآیند دادرسی مالیاتی را از اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی شروع کرد و از آن جایی که حمایت تیم حسابدانان در زمینه های مختلف حسابداری و مالیاتی همواره با شما است، در این مسیر نیز در کنار شما هستیم و نمونه ای کامل از فایل کاربردی نامه اعتراض به برگه تشخیص را ارائه کرده ایم.